Waarom adverteren op Facebook voor jou dé oplossing kan zijn

Advertenties op Facebook. Je kent ze vast wel en komt ze waarschijnlijk regelmatig tegen. Er zijn ontelbare opties om op Facebook te adverteren. Maar hoe en waarom moet jij hier ook mee starten? En hoe kom jij er achter wat de beste manier is voor jouw bedrijf, als er tal van mogelijkheden zijn? Onmogelijk toch? Niets is minder waar! Wij helpen je met een aantal eenvoudige tips graag op weg.

Voordelen van adverteren op Facebook 

Goedkoop

Adverteren op Facebook is relatief goedkoop. Zeker wanneer je dit vergelijkt met online alternatieven, zoals LinkedIn of Google. Ook in vergelijking met offline adverteren is Facebook een erg interessant kanaal. Je kunt namelijk meten wat de resultaten zijn, waardoor je inzicht krijgt in de prestaties en toekomstige verbeteringen kunt achterhalen. Goedkoop is natuurlijk een subjectief begrip, maar op basis van data (you don’t say…) is dit te onderbouwen.

Mooi voorbeeld is een campagne voor onze tradingpartner Groendakmaker. Tegen een kostprijs van €60,94 kent de campagne een bereik onder 6.216 personen. Dit heeft geleid tot 301 klikken op de websitelink in de advertentie, waarna de website is bezocht. Daar kan je lokale krantje niet tegenop, toch?

Specificeren per doelstelling 

Niet iedere campagne heeft hetzelfde einddoel. Bedrijf A focust zich op meer merkbekendheid, waar Bedrijf B het aantal websitebezoekers wil verhogen. Een andere optie is om het aantal online verkopen te stimuleren. Je doelstelling is volledig afhankelijk van de fase waarin je bedrijf zich bevindt. Facebook weet dit, waardoor je hier tijdens je campagneopzet rekening mee kunt houden

Perfecte doelgroep samenstellen 

Op Facebook is het erg eenvoudig om jezelf op een (zeer) specifieke doelgroep te focussen. Heeft onderzoek aangetoond dat jouw doelgroep bestaat uit Tilburgse vrouwen in de leeftijdscategorie 30 tot 50 jaar en zijn zij voornamelijk werkzaam in administratieve functies? Maak hier direct gebruik van. Je kunt je doelgroep onder andere specificeren op de gebieden:

  • Demografie

Onder demografische gegevens valt zowel de woonplaats of straal waarin iemand woonachtig is, als de leeftijd en het geslacht. Spreekt jouw doelgroep enkel Engels, dan kun je dit eenvoudig aangeven. Focus jij je product op moeders met jonge kinderen? Zelfs deze doelgroep is via Facebook te benaderen.

  • Interesses

Naast het feit dat mensen op het gebied van demografie in hokjes zijn te plaatsen, is dit ook op het gebied van interesse het geval. Maak hier tijdens de opzet van je campagne gebruik van. Verkoop jij bierviltjes? Dan is je klant hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in bier en de bijbehorende merken. Facebook geeft je de mogelijkheid om je advertentie op deze doelgroep te focussen.

Hoe start je met adverteren op Facebook?

Facebook Pixel 

Voordat je begint met adverteren moet eerst een basis worden gelegd. Dit doe je door een Facebook Pixel op je website te installeren. Ben je zelf niet zo handig met de codes? Vraag dan aan je webbouwer of hij/zij even met je meekijkt. Zo krijg je inzicht in je webbezoekers, maar ook in de acties die je doelgroep op je website onderneemt. Je kunt een Pixel namelijk pagina specifiek inrichten. Er is onder andere een unieke code voor het bekijken van een product, het samenstellen van leads en het achterhalen van conversies.

Maak Vergelijkbare Doelgroepen / Lookalike Audiences aan 

Op basis van bestaande doelgroepen, zoals mailinglijsten of websitebezoekers, kun je een vergelijkbare doelgroep aanmaken. De vergelijkbare doelgroep bestaat uit personen met vrijwel exact dezelfde kenmerken als jouw klanten. Hierdoor is de vergelijkbare doelgroep super relevant, maar bevat dit wel nieuwe (potentiële) klanten.

Wanneer je een ‘Lookalike audience’ opzet op basis van mensen die in het verleden een product of dienst hebben gekocht, is de kans op conversie veel hoger. Je basisgroep bestaat namelijk uit mensen waarbij de praktijk leert dat de kans zeer groot is dat ze jouw product of dienst aankopen.

Kies de juiste content

Er zijn tal van manieren om je advertentie vorm te geven. Afhankelijk van je budget kun je hier een keuze in maken. Video zorgt voor het meeste interactie en conversie, maar kent een ander kostenplaatje dan een afbeelding. Zorg er wel voor dat je advertentie er visueel goed uit ziet en laat je advertentie aansluiten bij de wensen vanuit je doelgroep. Want … content is key!

Facebook oubollig en Instagram hip? 

Ben jij er heilig van overtuigd dat jouw doelgroep niet tot de ruim 10.100.000 Nederlandse gebruikers van Facebook behoort, maar zich op Instagram bevindt? Zelfs in dat geval heb ik goed nieuws voor je. Adverteren op Instagram is onderdeel van het advertentiekanaal van Facebook. Hierdoor heb je, naast Facebook, ook de mogelijkheid om de 4.900.000 Nederlandse Instagram gebruikers te bereiken. En Snapchat dan, dat is toch hot? Snapchat kent een bescheiden aantal van 2,4 miljoen gebruikers in Nederland.

Start vandaag en laat jezelf overtuigen 

Opvallend genoeg gelooft niet iedereen mij op mijn blauwe ogen. Juist om die reden wil ik zeggen; start zelf en laat je vandaag overtuigen. Boek jij alsnog niet de gewenste resultaten? Hulp inschakelen is dan natuurlijk nooit verkeerd. Vanuit PEP kijken wij graag met je mee. Neem gerust eens contact met ons op, dan kijken we samen verder. 

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken