De kracht van storytelling

Ooit naar een presentatie geluisterd waarvan je achteraf niets meer kon herinneren? Het is mij vaak genoeg overkomen. Hoe kan dat dan? Dat is makkelijk; het verhaal had mijn gevoel niet geraakt.

Welke teksten blijven je bij? Teksten met informatie en tips zijn heel praktisch, maar het doet verder niets met je. Het blijft een stuk tekst. Door storytelling toe te passen, krijgt het verhaal een betekenis en komt er gevoel bij kijken. Zowel teksten, presentatie als gebeurtenissen gaan pas leven dankzij een verhaal.

Een verhaal vertellen, waarom is dat zo belangrijk? Het antwoord op die vraag is eigenlijk best simpel; verhalen kunnen je inspireren, motiveren en ontroeren. Daarnaast is een verhaal makkelijk op te nemen voor ons brein. Daarom blijven ze hangen en vertel je ze verder aan je familie, vrienden of collega’s. De kracht van storytelling is groter dan je denkt! 

Terug naar de oertijd 

Verhalen vertellen doen we al zolang we op deze wereldbol rondlopen. Vanaf het moment dat mensen met elkaar konden communiceren, werden er verhalen verteld. Generatie op generatie werd er verteld hoe het er vroeger allemaal aan toe ging. Niet alleen de geschiedenis van de voorouderen werd doorgegeven, er werd ook geleerd van verhalen.

Corporate storytelling

Ook met je onderneming kun je een verhaal vertellen. Dit noemen we ook wel corporate storytelling. Deze vorm van storytelling vertaalt jouw missie, visie en kernwaarden in een verhaal. Met corporate storytelling wordt het verleden, heden en de toekomst verbonden in één verhaal.

Het DNA van de onderneming wordt vertaald in een verhaal waar iedereen zichzelf in herkent. Het tilt jouw onderneming naar een niveau waar mensen zich mee kunnen associëren. Hierdoor kan de doelgroep zich identificeren met jouw onderneming en zorgt het intern dat de medewerkers zich ook meer verbonden voelen. Het is dus belangrijk om iedereen te raken op emotioneel niveau. Hierdoor komt jouw verhaal tot leven.

De meerwaarde 

Een goed verhaal raakt de ervaringen van je doelgroep. Hierdoor maak je ze onderdeel van het verhaal. Het voelt alsof ze het zelf hebben ervaren, waardoor de boodschap wordt onthouden en misschien wel doorverteld. 

Een van de verhalen die mij goed is bijgebleven is het verhaal van Lego. Een filmpje van een kwartier wat ik aan mijn hele vriendenkring heb laten zien, puur omdat het verhaal zo goed in elkaar zat. Benieuwd? Check ‘m dan in de video hiernaast. 

Weet je niet precies hoe je het verhaal van jouw onderneming op papier krijgt? Of is eraan beginnen al een te grote stap? Neem contact op met ons en dan zorgen wij dat de koffie klaar staat!

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken
Heb je ons gratis handboek 'Starten met je Socials' al gezien?

In het handboek geven we je 5 dikke tips over zakelijk social media beheer. Lees hem snel door en begin vandaag nog met het professionaliseren van jouw social media kanalen.

Download het handboek nu