Social media inzetten voor je bedrijf, waarom?

Social media is al een aantal jaar één van de belangrijkste trends. In de drie weken dat ik nu bij PEP werk is er één ding wat mij erg is opgevallen. Er zijn ontzettend veel bedrijven die wel social accounts hebben, maar hier geen tot weinig gebruik van maken. Ook zijn er bedrijven die helemaal geen gebruik maken van social media. Maar waarom is social media nou zo belangrijk?

Cijfers

Eerst even een paar interessante cijfers. Misschien niet het leukste deel, maar zeker niet onbelangrijk. Het aantal gebruikers in Nederland in januari 2019 per platform is als volgt:

  • WhatsApp: 8,3 miljoen gebruikers
  • Facebook: 7,6 miljoen gebruikers
  • YouTube: 2,2 miljoen gebruikers
  • Instagram: 2,1 miljoen gebruikers
  • LinkedIn: 4,4 miljoen gebruikers

Hoe weet je nou wanneer je welk platform in moet zetten? Dat ligt heel erg aan je doelgroep. Op, bijvoorbeeld, Facebook zijn de meeste gebruikers tussen de 20-39 jaar oud, op Instagram zijn de meeste gebruikers tussen de 15-19 jaar oud. Het is belangrijk om je content via de juiste kanalen in te zetten, je wil natuurlijk de juiste personen bereiken.

Naamsbekendheid en koopgedrag

Je wil natuurlijk dat je bedrijfsnaam herkend wordt. Door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen consumenten jouw merk- of productnaam eerder herkennen en blijft de naam top-of-mind.

Het social medianetwerk van consumenten heeft invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze ook regelmatig binnen het eigen netwerk aan.

Traffic genereren 

Het is goed om in geplaatste berichten – waar mogelijk – een link toe te voegen naar jouw site. (Potentiële)klanten kijken tegenwoordig vaak eerst op je social kanalen en daarna pas op je website. Door plaatsing van regelmatige updates met een link, kun je via ‘clicks’ extra traffic op je website genereren. Inkomende links zijn ook een belangrijke factor bij zoekmachine marketing.

Vergeet Google niet!

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Als jouw bedrijf actief is op social media dan kunnen die social media signalen ervoor zorgen dat je website beter gaat scoren in Google.

Niet alleen de ranking in Google is belangrijk, kijk bijvoorbeeld ook naar Google Analytics voor de statistieken van je site. Google Analytics is superhandig om te zien wie er nu precies gebruik maken van je website. Naast Google AdWords en Google Analytics zijn er nog veel meer opties om je bedrijf maximaal te laten scoren op Google.

Wat kan PEP voor jouw socials betekenen?

Het kan zijn dat je geen tijd hebt om je social media kanalen (goed) bij te houden, of dat je de kennis niet in huis hebt. Bij PEP hebben we dat wel. We beheren dan ook de social media kanalen van veel verschillende bedrijven. Vaak doen wij de volledige overname. We richten (als deze nog niet bestaan) de social accounts in, plaatsen berichten en zetten deze wanneer gewenst gepromoot in.

Wil jij nou ook graag optimaal gebruik maken van je social kanalen maar je hebt geen idee hoe? Aarzel niet om contact met ons op te nemen! We helpen je graag verder.

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken