Kies jij voor snelheid of kwaliteit?

Je wilt dat jouw website  of nieuwsbrief optimaal presteert. Het is dan belangrijk een goede balans te maken tussen de snelheid en de kwaliteit van de beelden die je gebruikt.

Tijdens mijn gesprekken met klanten maar ook intern, praat ik vaak in termen van compressie, beeld optimalisatie, laadsnelheden en resoluties. Maar wat betekent dit nou allemaal? En misschien nog wel belangrijker, wat zie je er als gebruiker van terug?

Resolutie – Pixels, pixels en nog meer pixels

Retina, HD Ready, Full HD, 4K of zelf 8K dit zijn termen waar grote TV producenten mee adverteren. Dat een beeld is opgebouwd uit pixels weten de meesten van ons. We willen als gebruiker natuurlijk het meest scherpe beeld. Hebben we dan de beste ervaring als we de resolutie zo hoog mogelijk maken? Helaas werkt het niet zo.

Hoe meer pixels, hoe meer informatie. En hoe groter het bestand, hoe langzamer je website of nieuwsbrief laadt.

Bij het opmaken is het dus van belang de afbeeldingen nooit groter op te maken dan de resolutie van je scherm. Zo is het scherp maar heb je geen onnodige upload van informatie. Via deze link krijg je een beeld van beschikbare resoluties. https://en.wikipedia.org/wiki/Display_resolution

Dus dan stel ik de resolutie in en dan is het perfect?

Helaas niet, er zijn nog twee andere belangrijke factoren die meespelen in de grootte van je bestand. Dit zijn compressie en je bestandsformaat. Compressie wil zeggen dat we informatie uit het bestand halen. Dit klinkt misschien heel heftig maar heeft (gelukkig voor ons) meer invloed op de omvang van het bestand dan op de kwaliteit. In het voorbeeld hieronder zie je dat de invloed pas heel duidelijk zichtbaar wordt als je meer dan 84% compressie toepast. Het bestand  is dan al 6x zo klein. Dus? Je pagina laad 6x zo snel!

Gebruik het juiste formaat

Klinkt als een inkoppertje maar zien we nog vaak fout gaan. Hieronder de meest simpele vuistregel.

  • .Gif – Geschikt voor animatie
  • .JPEG – Maak je bestanden zo klein mogelijk door compressie.
  • .PNG – Gebruikt een transparant kanaal voor gekleurde achtergronden.

Leuk allemaal, maar ik heb supersnel glasvezel internet.

Jij wel, maar je buurman misschien niet. En naast je buurman is er nog iemand die het heel erg belangrijk vindt dat je website zo klein mogelijk blijft, namelijk Google.

Snelle websites staan hoger in zoekmachines en krijgen dus meer bezoekers. Is je website niet snel genoeg dan kost dit je als bedrijf dus omzet. Het is daarom belangrijk om bij commerciële websites nog eens extra kritisch te kijken naar de snelheid. Wij gebruiken daar deze tool van google zelf voor. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

Dus kies ik nu voor snelheid of kwaliteit?

We hebben nu besproken waar je zelf op kan letten om je website of nieuwsbrief sneller te maken. Afhankelijk van het doel van je product kies je voor minder kwaliteit in je beelden en meer laadsnelheid of andersom. Ben jij van plan om een snelle webshop of een oogverblindende online brochure te maken? Stuur ons je linkje en dan maken we graag kosteloos een scan om jouw website of nieuwsbrief te optimaliseren.

 
 

Goedemiddag

Rik is onze web-specialist en vertelt je graag meer over de mogelijkheden van beeld prestaties jouw campagne. Benieuwd wat wij voor jouw online business kunnen betekenen?

Kom langs voor een kop koffie