De Piushaven; Thuishaven van PEP 

Ruim anderhalf jaar geleden zijn we met ons kantoor in de prachtige Piushaven geland. Een mooi gebied aan het water, met veel natuur, horeca en woongelegenheid. Maar het gebied heeft niet altijd het goede imago gehad dat het nu heeft. Vroeger was dat wel anders. Regelmatig komen er relaties over de vloer die vertellen hoe de Piushaven 10 jaar geleden nog een no-go-zone was.

“Als we na het stappen naar huis fietsten, reden we met een boog om de Piushaven heen.”

Van no-go naar hotspot 

Ruim 10 jaar geleden maakte een projectgroep een plan om de Piushaven om te toveren tot Tilburgse hotspot. Een bruisend hart met terrasjes, winkels en goede woongelegenheid.

En dat is gelukt. Toch hebben wij anderhalf jaar lang aangehoord hoe mensen het gebied nog niet associëren me wat het nu is; daar zagen wij kansen. Wij moesten aan Tilburg laten zien wat hier te doen is. Na enkele brainstormsessies waren we eruit; de Piushaven is dé boulevard van Tilburg. Je kan hier wonen, winkelen en recreëren. Een dagje naar een andere stad hoeft helemaal niet, pak gewoon de fiets (of loop) naar de Piushaven. 

 

Fragmentatie van kanalen 

Toen we in gesprek gingen met diverse partijen constateerde we dat er een versnippering was in de communicatie. Er waren meerdere pagina’s, verspreid over meerdere kanalen. Ieder met een eigen boodschap. Die creëerde een beeld van de Piushaven dat niet strookte met de werkelijkheid.  

Toen zijn we aan de slag gegaan; eerst de basis opnieuw. We hebben een website en promovideo gemaakt om bezoekers weer naar het gebied te trekken.

Bereik is key

Mensen waren verrast om de Piushaven in de huidige situatie te zien; niet gek. Veel van de mensen die wij spraken waren er al jaren niet meer geweest. Die mensen werden op dat moment ook niet bereikt door de (media)uittingen van de Piushaven en kregen dus ook niks mee van de ontwikkeling. 

Daarom zijn we na de realisatie van de website begonnen met een videocampagne op social media. Met sfeerbeelden verleidde we mensen om naar de website te gaan, daar kregen ze weer de evenementenagenda te zien. Bezoekers konden zich hier aanmelden voor een maillijst waarin ze maandelijks op de hoogte werden gebracht van evenementen en ontwikkelingen van het gebied. Zo komen ze structureel terug naar de Piushaven. 

 

Blijven inzetten 

In de grafiek hiernaast zie je dat een groot deel van het bereik gehaald is uit betaalde (gesponsorde) content. Hiermee bereik je mensen die niet in je ‘bubbel’ zitten – die al jaren niet in meer in de Piushaven zijn geweest. Stop je met adverteren, dat verminder je direct je zichtbaarheid. Wat automatisch zorgt voor minder terugkerende of nieuwe bezoekers. 

 

Ons advies

Wil je meer klanten, gasten of bezoekers genereren, maar weet je ze niet (organisch) te bereiken? Reserveer dan een deel van je budget om advertenties uit te zetten. Met een social kanaal en website alleen is het heel moeilijk om snel en consequent je doelen te halen. Bij PEP zeggen we ook wel eens:

“Je kunt de mooiste en beste winkel van de wereld bouwen, als hij midden in de woestijn staat ga je nog niks verkopen.” 

Ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen om je doelgroep te bereiken en zo je doelen te halen? Kom gerust langs voor een kopje koffie, dan hebben we het er over. 

 

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken