Minder conversie verliezen middels copywriting

Conversie. Het is een soort sleutelwoord in de wereld van online marketing dat zo veel gebruikt wordt dat het bijna een cliché is. Misschien omdat het zo’n ontzettend brede term is. Conversie wil eigenlijk gewoon zeggen dat de bezoekers die op jouw website komen ook iets op je website gaan doen. Vaak gaat het dan om een bestelling of betaling, maar het kan ook het aanvragen van een offerte zijn, of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Hoe kun je copywriting nou gebruiken als tool om die oh-zo-gewilde conversie omhoog te krijgen?

 

AIDA

Attention – Interest – Desire – Action. Het AIDA-model. Duidelijk toch? Door je tekst op deze manier in te richten, geef je je lezer steeds wat deze nodig heeft. Je moet eerst de aandacht van je lezer pakken, als je die hebt moet je hem interesseren voor je inhoud, vervolgens creëer je een behoefte en eindig je met een call-to-action. Om jullie een handje op weg te helpen zal ik voor iedere stap een duidelijk voorbeeld geven.  

Attention

Je kunt de beste tekst van de wereld schrijven, maar als je lezer bij de eerste zin al afhaakt, of überhaupt niet begint met lezen, is het verspilde moeite. Het allereerste dat je moet doen is de aandacht van de lezer krijgen. Eén manier om die aandacht te pakken is door je lezer een gevoel van verlies te geven.

  • Loop niet langer conversie mis
  • Verlies geen leads meer
  • Stop met het kwijtraken van klanten aan je concurrent

De angst voor verlies is krachtiger dan het verlangen naar winst. Vertel je lezers dus gelijk wat ze te verliezen hebben als ze niet doorlezen. Zo heb je ze direct te pakken. 

Interest 

De aandacht heb je, tijd om interesse te wekken. Om te zorgen dat je aanbod interessant is voor je lezer is het belangrijk om specifiek te zijn. In de huidige concurrentiemarkt kom je niet meer weg met generieke uitspraken en algemene beloftes. Laat precies zien waar je voor staat en wat je te bieden hebt.

Dus niet:
Onze copywriters kunnen u helpen met bijna alle soorten teksten.”

Maar:
“Onze copywriters zijn gespecialiseerd in het schrijven en herschrijven van:

  • Landingspagina’s voor uw website
  • SEO-blogs
  • Videoscripts en voice-overs
  • Manuscripten”

Door het specifiek te maken houd je het duidelijk voor je lezer. Is deze bijvoorbeeld specifiek op zoek naar een SEO-blogger dan weet hij zeker dat hij bij jou terecht kan.

Desire

Ah desire, begeerte. Een kernwoord in zowel romantiek als marketing. Want als de klant jou of jouw product begeert, dan heb je hem. Maar hoe creëer je zo’n verlangen nou? Of hoe juist niet? Wat je vaak ziet is dat mensen het woord ‘gratis’ gebruiken in hun teksten, zonder veel toelichting. Gratis advies. Gratis verzenden. Maar wat is dan precies het voordeel? Het is toch gratis?

Nou nee, het kost wel iets, maar dat neem jij voor rekening. Dat doe je voor je klant, laat dit dan ook blijken in je uiting.

“Wij betalen jouw verzendkosten!”
“Onze webcare medewerkers staan je kosteloos te woord.”  

Laat zien dat je aanbod waarde heeft. Want als iets waarde heeft, dan willen mensen het.

Action

De belangrijkste, bij uitstek. Je hebt alles gedaan voor je lezer. Aandacht gepakt, interesse gewekt en behoefte gecreëerd. Nu is het tijd dat ze iets voor je terugdoen, namelijk actie ondernemen. Conversie!!! Maar je lezer is lui… en gierig. Ze willen geen tijd en middelen investeren, zeker niet online. Zorg er dus voor dat jouw call-to-action zo min mogelijk moeite kost. Dat doe je met één sleutelwoord: ‘Krijg’.

Als je iets krijgt, dan krijg je iets. En dat kost je niks.

Vraag nu een offerte aan? Koop ons product? Bestel onze dienst? Nee man, veel te veel moeite.

Kan ik een offerte krijgen? Advies krijgen? Ja, graag!

Het woord ‘krijgen’ insinueert dat je lezer niks op hoeft te offeren voor je aanbod en er absoluut geen moeite voor hoeft te doen. Je call-to-action is moeiteloos en perfect voor de luie internetgebruiker.

Conversie is breed en gecompliceerd 

Hierboven staan slechts vier tips om je conversie te verbeteren op één vlak, copywriting. Om je conversie écht te verhogen moeten alle zeilen bijgezet worden, met enkel copywriting kom je er niet. Ben jij op zoek naar een partner die ervaren is in het verhogen van conversie van A tot Z? Kom eens op bezoek bij PEP, de koffie krijg je van ons.

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken