Millennial Marketing: hoe bereik je generatie Y?

De Millennials, ook wel bekend als generatie Y, vormen momenteel de grootste generatiegroep. Iedereen die geboren is tussen 1980 en 2000 mag zichzelf tot deze groep rekenen. De Millennials hebben hun naam te danken aan het feit dat zij hun vormende jaren hebben gehad aan het begin van het nieuwe millennium. Deze groep wordt vaak beschreven als sociaal, creatief en ruimdenkend, maar dit maakt ook dat Millennials kritische consumenten zijn. Hoe bereik je een generatie die gewend is aan een vloedgolf van aanbod?

Mobielvriendelijke content

Het grootste verschil tussen Milennials en alle vorige generaties is dat ze zijn opgegroeid met technologie. Het zal dan ook niemand verbazen dat Millennials bovengemiddeld ‘mobiel’ zijn. Ze besteden gemiddeld gezien 33% meer tijd op hun mobiele telefoon dan Generatie X (34-47 jaar) en 113% meer dan de Babyboomers (48-67 jaar).

De eerste stap is daarom ook voor de hand liggend: zorg dat al je content geschikt is voor mobile devices. Let hierbij op de volgende punten:

  1. Het lettertype moet groot genoeg zijn, zodat mensen het kunnen lezen zonder in te zoomen. Hierbij wordt 12 pixels aangeraden als minimum lettertype grootte.
  2. Het lettertype moet strak en professioneel overkomen.

Door bovenstaande punten te hanteren, wordt de leesbaarheid verhoogd. Dit draagt bij aan de mobielvriendelijkheid van jouw pagina. Controleer hiernaast ook altijd of eventuele afbeeldingen en/of video’s mobiel ondersteund worden.

Social Media

Millennials staan kritischer tegenover reclame dan de generaties voor hen. Dit hangt samen met het feit dat deze groep meer weet over marketing met als gevolg dat zij sneller door de ‘reclamebubbel’ heen prikken. Social media is onmisbaar voor generatie Y. Een recent onderzoek heeft zelfs aangetoond dat ze social media beschouwen als belangrijkste informatiebron. De kleine lettertjes hierbij zijn wel dat dit alleen opgaat als de kanalen voldoende up-to-date zijn.

Een ander opvallend kenmerk van de Millennials is dat ze op zoek zijn naar ervaringen en graag nieuwe dingen proberen. Dit geldt ook voor relatief nieuwe social media, zoals Instagram en Snapchat. Kies daarom voor een cross-mediale aanpak: zet je boodschap uit op diverse kanalen.

Veel plannen, weinig tijd

Millennials hebben het druk: studeren, werken, sociale contacten onderhouden en dan moet eigenlijk die yoga of mindfulness workshop er ook nog bij… De door social media in stand gehouden Fear Of Missing Out zorgt ervoor dat de dag bomvol wordt gepland, want iets ‘belangrijks’ missen kan écht niet.

Dit heeft als gevolg dat Millennials geen tijd hebben om uitgebreide reclamefilmpjes te kijken. Uit onderzoek blijkt dat de ideale videolengte voor een ‘uitgekeken’ video op Facebook 21 seconden is. Zorg voor een duidelijk verhaal met een boeiend begin, interessante visuals en een duidelijke call-to-action.

Wees bereikbaar en snel

Vanwege de drukke levensstijl van Millennials, verwachten zij snel antwoord op hun vragen. Een opkomende communicatiemethode die hieraan bijdraagt is het aanbieden van een live chat op de website. Middels deze functie is het mogelijk om direct antwoord te krijgen op vragen via een live klantenservice. Dit resulteert in snelle service en persoonlijk klantcontact.

Kan jouw social media of website wel een creatief duwtje in de goede richting gebruiken? Dan helpen wij je natuurlijk graag uit de brand! 🔥