Marketing in deze pandemie

Het coronavirus: een zogenaamde pandemie. Maar wat is een pandemie eigenlijk? We spreken van een pandemie wanneer een epidemie zich over continenten verspreidt. Een pandemie wordt veroorzaakt door een virus, dat nog nooit of al een heel lange tijd niet meer gewoed heeft, waardoor er geen of een verminderde weerstand voor is. Een epidemie is een zogenaamd verschijnsel dat meestal in ongunstige zin optreedt in een kleiner of groter gebied van mens en dier. Het woord epidemie wordt in het bijzonder gebruikt wanneer een ziekte in een grotere frequentie dan normaal voorkomt.

Bijkomende “kenmerken” van een pandemie en epidemie

Er heerst angst onder de bevolking en dus (ook) bij onze consumenten. Volgens wetenschappers komen er in zulke tijden waarden naar boven binnen een bevolking die vitaal zijn. Zo zien we een voortreffelijke samenwerking in de zorg. Maar ook zien we dat een paar maanden geleden verpleegkundigen, leerkrachten en o.a. politieagenten demonstreerden voor betere arbeidsvoorwaarden. Deze onderhandelingen verliepen erg moeizaam. Nu zijn dit de helden van dit moment.

Ook op het gebied van (online) marketing is dit een periode waarin veel verandering plaatsvindt. Wat zijn in een tijd als deze de mogelijkheden en onmogelijkheden voor (online) marketing? Business-wise kunnen we wel concluderen dat door de onzekere financiële situatie vaak grotere projecten vooruitgeschoven worden. Maar er zijn zeker ook kansen voor consumenten en marketeers.

Verandering in zoekverkeer

Het zogenaamde “zoekverkeer” online door consumenten is sinds de coronacrisis wat gedraaid. Tot een aantal weken geleden werden er online veel zogenaamde abrupte keuzes gemaakt. Je zoekt iets op het internet en bij de eerste hit ga je over tot conversie. Het ontbreken van tijd (gevoelsmatig) gaf deze handeling. Doordat er gevoelsmatig nu meer tijd is zullen we minder doelgerichte zoekopdrachten zien. Het aanpassen van bijvoorbeeld je lopende onlinecampagne in AdWords is dan wel aan te bevelen.

Nu de horeca gesloten is, reizen niet mogelijk is en we zoveel mogelijk binnen moeten blijven is een wijziging in het zogenaamde bestedingsbedrag zichtbaar bij consumenten. Er worden meer luxere producten online gekocht. Vaak en veelal (ook) in relatie met het gevoelsmatig hebben van meer tijd. In je online activatie van jouw product kun je hier dus op inspelen. De tijd doden terwijl je thuis zit met een product uit jouw assortiment.

De kracht van social media

Doordat we meer thuis zitten neemt het gebruik van social media toe. Zo is inmiddels bewezen dat tijdens de Corona periode in China het online video- en televisiekijken toenam tot 7,3 uur per dag. Zet jouw social mediastrategie dan nu ook in op attentiewaarde (oftewel hoger in de marketing funnel). Consumenten kunnen, bijvoorbeeld in de horeca, momenteel geen bezoek aan jouw terras brengen. Toch is het juist nu belangrijk om op een ludieke wijze onder de aandacht te blijven, zo zal de consument wanneer de horeca weer open mag sneller geneigd zijn om jouw horecazaak te bezoeken.

Het is inmiddels ook gebleken dat de consument in deze fase en periode veelal risico avers zijn. De gemiddelde consument vertoont juist nu risicomijdend gedrag. Dat betekent dat het voor jouw bedrijf juist slim is om nu te communiceren over het verlengen van het abonnement op bijvoorbeeld gazonmest. Zogenaamde focus op retentie (vasthouden van je klant).

Ook het inspelen op diensten en producten die het thuis gezellig maken is een goede stap om te zetten. We zullen toch nog enkele weken in een soort van isolatie blijven in de woonomgeving, waarom dan niet het thuis zo optimaal mogelijk zien te krijgen?

Samen staan we sterk

Begrijp mij niet verkeerd, bij voorkeur zou ik gisteren het coronavirus hebben uitgezwaaid. Maar we zitten voorlopig toch echt in deze verschrikkelijke periode, het beste dat we nu kunnen doen is hier samen zo positief mogelijk uitkomen! Schaaf jouw marketinginstrumenten en campagnes bij, speel in op de trends die voortkomen uit deze periode en probeer jezelf positief te plaatsen in de ogen en verwachtingen van de consument. Top down in de marketing funnel;

  1. De aandacht trekken van je consument, invullen van een bepaalde behoefte door te inspireren.
  2. Een consument begint belangstelling te tonen voor jouw product of dienst.
  3. De consument heeft behoefte om jouw product of dienst te kopen
  4. De consument koopt fysiek jouw product (offline of online)

Een consument blijkt gemiddeld 5 tot 8 momenten nodig te hebben om met jou in contact te komen voordat de consument overgaat tot een aankoop. Uiteraard willen wij je, ook in deze tijd, helpen om deze 5 tot 8 momenten goed in te vullen. Met onze PEP expertises op het gebied van Video, Animatie, Vormgeving, Web en aanvullend alle activiteiten op het gebied van online marketing zijn wij wellicht juist in deze periode jouw partner

Gratis handboek om
jouw socials te verbeteren

  • Bepaal en bereik jouw doelgroep
  • Do's & Don'ts voor leuke en afwisselende content
  • Meer actieve fans op je kanalen
  • Tijd besparen door efficiënter te werken
Heb je ons gratis handboek 'Starten met je Socials' al gezien?

In het handboek geven we je 5 dikke tips over zakelijk social media beheer. Lees hem snel door en begin vandaag nog met het professionaliseren van jouw social media kanalen.

Download het handboek nu