Kan de kip zonder het ei?

Deze week las ik een trendrapport van een tiental gerenommeerde marketeers. Het ging over de highlights van het jaarlijkse marketingcongres Content Marketing World. Het volledige trendrapport kun je hier downloaden. In deze blog deel ik mijn visie op een stelling die in dit rapport besproken wordt: ‘Strategie is belangrijk. Creatie is bijzaak’.

Strategie is belangrijk

Natuurlijk is strategie belangrijk. Dat strategie belangrijk gevonden wordt op een vakcongres, vind ik ook niet meer dan logisch. Voor al die vakidioten (positief bedoeld 😉) die het congres bezoeken, bevestig je graag dat hun business een serieuze zaak is. Vooral ook een volwassen business, daarom is een pleidooi voor strategie onmisbaar. Als je een goede strategie hebt, dan bereik je wat. Ja natuurlijk. Maar: kritisch bekeken is strategie niet meer en niet minder dan het hebben van een plan. Een plan voor een langere termijn dan de dag van morgen.

Creatie is bijzaak

Een aantal sprekers vond strategie beduidend belangrijker voor Content Marketing dan creatie, de vormgeving van content. In het rapport wordt hier een dik vet vraagteken bij gezet. Want wat bereik je eigenlijk met een plan wanneer het niet het juiste publiek bereikt – of überhaupt publiek bereikt?

Wie kent ze niet: mooie plannen die op de plank belanden omdat ze niemand overtuigen. Een boodschap bereikt het beoogde publiek alleen wanneer dit in de juiste vorm wordt aangeboden.

De kip of het ei

Het ligt voor de hand dat we het hier niet over tegengestelden hebben. Het gaat niet om óf strategie óf vormgeving (creatie). Het gaat om én strategie én creatie. Beide disciplines versterken elkaar. Voor effectieve marketing kan het één niet zonder het ander.

De kip en het ei: PEP biedt ze allebei

Strategie zorgt ervoor dat je niet zomaar wat aan het doen bent en dat je een doel voor ogen hebt. Het zorgt voor focus. Niet meer en niet minder! Die strategie kan heel beknopt zijn uitgewerkt of heel uitgebreid – vaak afhankelijk van de ontwikkelingsfase van jouw bedrijf. 

Creatie zorgt ervoor dat jouw doel en boodschap door het (door jou gewenste) publiek wordt opgemerkt. Publiek dat steeds vaker swipend in plaats van zoekend bij jou terecht komt. En dat stelt specifieke eisen aan de content die je aanbiedt op de verschillende kanalen.

Nieuwsgierig?

Het is je misschien al opgevallen: PEP ontwikkelt zich sterk op het vlak van content creatie. Wij maken graag mooie dingen voor jou. Mooie dingen waarmee jij je, in die kostbare seconden waarbinnen jouw publiek kiest: geïnteresseerd ja/nee, kunt onderscheiden. We gaven onze creatieve studio dit jaar een serieuze impuls op video, animatie, grafisch ontwerp, fotografie en distributie van prachtige content. En we hebben nog veel meer voor je in petto….

Nieuwsgierig? Volg ons op Facebook, Instagram, LinkedIn om als eerste te lezen over alles dat PEP bezig houdt!

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken