Kaarten tellen of gokken?

Zaterdagavond, je loopt het casino in met drie vrienden en vol goede moed pint iedereen 100 euro. Een van je vrienden loopt naar de roulettetafel en begint alles op rood te spelen, de ander trekt aan de hendel van de fruitautomaat en jij – samen met je andere vriend – gaat bij de pokertafel zitten.

Na een uurtje spelen zie je de gezichten van je twee andere vrienden betrekken. Nog een uur later staan ze met een colaatje te kijken bij jou en je vriend aan de pokertafel. Jullie zijn al een uur lang vrijwel iedere ronde aan het winnen en kijken een stuk vrolijker. Wat blijkt? Je vriend is, tijdens het pokeren, de kaarten aan het tellen. Vanaf het begin wist hij al dat wij onder aan de streep met (veel) winst zouden eindigen en heeft hier de tijd voor genomen.

Online marketing, gokken of winnen?

Deze metafoor kun je 1 op 1 toepassen op (online)adverteren. Wanneer ik bij (potentiële) klanten ben, en het gaat over online adverteren, zijn ze niet altijd direct even enthousiast. Vaak heeft dit te maken met ervaringen uit het verleden of met twijfel over de online aanwezigheid van hun doelgroep.

Als we toch de kans krijgen om te starten kunnen we tijdens het maken van een campagne enorm veel waardevolle data ophalen die een ondernemer kan helpen zijn klant beter te begrijpen. De eerste maanden kunnen dus het gevoel geven dat je geld aan het verbranden bent omdat de conversies nog wegblijven, het tegendeel is waar.

Blijf spelen

In tegenstelling tot traditionele media, zoals magazines waar je een advertentie plaatst en maar hoopt dat mensen je advertentie zien, kun je online alles meten. Zo starten we vaak met een brede campagne en gaan we daarmee a/b testen. Door iedere maand de resultaten te meten en met het succes door te gaan zal je zien dat je campagnes steeds beter gaan werken. Hieronder is een voorbeeld:

Groene daken zijn een trending onderwerp, maar waarom willen mensen een groen dak? Het kan isoleren, het ziet er mooi uit en het verhoogt de waarde van je woning. We schrijven deze voordelen op en maken voor ieder onderdeel een aparte campagne. Deze campagnes bereiken vaak tienduizenden mensen. Vervolgens kijken we welk voordeel de meeste conversies (verkopen) oplevert. Deze campagne pakken we op en hier gaan we binnen dat onderwerp met meerdere afbeeldingen opnieuw een a/b test doen. Weer een maand later pakken we de best scorende campagne en gaan nu met tekst spelen. Op deze manier gaan we iedere maand aan de slag met onze campagnes. Met als resultaat een zo hoog mogelijk rendement voor een zo laag mogelijk advertentiebudget.

Omdat we onze keuzes niet op ons onderbuikgevoel maken, maar datagedreven te werk gaan, laten we niets aan het geluk over. Als je de juiste stappen volgt en het de tijd geeft kun je ieder concept valideren. 

Leren tellen

Regelmatig zit ik aan tafel met een (potentiële) klant en vraag ik de ondernemer of manager waarom hun product of dienst onderscheidend is. Uiteenlopende antwoorden als “onze prijs kwaliteitsverhouding is perfect” of “wij maken alles voor iedereen” zijn online geen sterke argumenten. Om te kunnen starten met een goede online marketingcampagne is het dus ook belangrijk goed te weten wat jouw product of dienst écht uniek maakt. Wanneer je dat niet exact weet kan een onlinecampagne dus zeer geschikt zijn om jouw klant beter te leren begrijpen. Wij helpen jou de voordelen van je product of dienst boven water te krijgen. We bouwen je campagne en tijdens een maandelijkse evaluatie helpen we je de data berijdbaar te maken.

Heb jij al eens iets met online adverteren gedaan en liep het niet zoals je had verwacht, of wil je beginnen, maar weet je niet zo goed hoe? Kom eens langs en vraag naar Bas of Rik, wij kijken dan samen vrijblijvend waar jouw kansen liggen.

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken