INTERNETPLANTEN

 

Eind januari was ik namens Forever&Ever® de hele week aanwezig op de Internationale Vakbeurs voor de Tuinbranche (IPM) in Duitsland. Met PEP verzorgen wij al jaren alle marketingactiviteiten van dit hortensia merk. Deze week bij IPM is daarom de perfecte plek om rond te kijken, inspiratie op te doen en trends te ontdekken in de tuinsector. Op de beurs begrijpen we snel en goed waar de behoefte ligt.

VAN B2B NAAR B2C

 

Marketing in de tuinbranche richt zich meestal op de B2B sector: vak handelaren, leveranciers of inkopers van tuincentra. Toch draait het uiteindelijk om de eindgebruiker; de consument.

Er zijn op dat vlak veel ontwikkelingen in de tuinbranche. Dit was tijdens de IPM duidelijk te zien. De meest opvallende ontwikkeling wat mij betreft is de online groei van de sector, ook richting consumenten. Veel sectoren zijn al jaren online en de tuinbranche volgt nu. Interessant voor ons én voor grote online partijen als Bol.com en Amazon, bleek uit hun aanwezigheid op de beurs.

 

 

ONLINE MARKETING

 

Op dit moment worden consumenten nog vooral offline verleid tot het kopen van een plant. Wat is er nodig om die verleiding om te zetten naar online, zodat platformen als Amazon en Bol.com jouw planten succesvol in hun assortiment kunnen opnemen?

Primair: de tijd om in te stappen is nu. Zorg dat jouw planten op internet te vinden zijn. Met mooie foto’s en relevante informatie voor de consument. Denk aan notificaties wanneer je je planten water moet geven of slimme chatbots die vragen van consumenten beantwoorden.

Daarnaast: richt jouw online aanwezigheid zo in dat je de perfecte ervaring rondom een plant(merk) biedt. Alleen op die manier wordt jouw product goed zichtbaar bij de eindgebruiker en slaag je online.

BRAND AWARENESS

 

Het inzetten van marketing en communicatie op productniveau is nieuw in de tuinbranche. Op marketinggebied belooft er in deze sector op korte termijn nog veel te gebeuren. Uitdagend en spannend!

Bij PEP zijn we hier dagelijks mee bezig en zoeken we nieuwe mogelijkheden om brand awareness te realiseren in de B2C markt. Zowel offline als online. Als product partner begeleiden we ondernemers met onze expertise op verschillende gebieden bij het introduceren van hun product.

 

PLEZIERIGE REIS!

 

Zoals een zakelijke relatie afgelopen week aan tafel als quote gebruikte: ‘Be a hero, don’t be an asshole. Join us and have some fun!’ Dit toverde een grote glimlach op mijn gezicht en ik kon me er volledig op aansluiten.

Passie en plezier, dat is waar wij bij PEP voor staan. En durf daarbij een held te zijn en het verschil te maken. Stap mee op de marketing trein die binnen deze sector. Het eindstation? Dat is voor alle reeds ingestapte gasten de grote vraag!

ALAAF fijne carnaval,

Maikel

Comments

comments

Heb je ons gratis handboek 'Starten met je Socials' al gezien?

In het handboek geven we je 5 dikke tips over zakelijk social media beheer. Lees hem snel door en begin vandaag nog met het professionaliseren van jouw social media kanalen.

Download het handboek nu