Alles van visitekaartje tot autobelettering valt onder het begrip huisstijl. Met huisstijl wordt de stijl van je bedrijf, die ervoor zorgt dat alle communicatie bij elkaar past bedoeld. Als alle uitingen samen met het logo dezelfde huisstijl (taal) spreken, creëer je herkenning.
Belangrijke onderdelen binnen een huisstijl zijn vorm, kleur en beeld. De basis hiervoor komt meestal voort uit het logo. Dit heeft een bepaalde kleur, lettertype of vorm, die je terug kunt laten komen.
Bij een huisstijl is het erg belangrijk dat de vorm overal goed wordt doorgevoerd. We spreken hierbij over de kracht van herhaling. Hierdoor bereik je dat mensen jouw bedrijf gaan herkennen. Denk maar aan de ¨swoosh¨ (beeldmerk) van Nike: wanneer je dit ziet weet je meteen om welk merk het gaat.
Bij een huisstijl heb je vaak te maken met verschillende ondergronden waarop gedrukt wordt.
Denk aan autobelettering, visitekaartjes, website maar ook kleding. Allemaal uitingen waarop je wil dat je bedrijf met dezelfde kleur en uitstraling te zien is. Bij de start van je logo/huisstijl is het dus handig hier al rekening mee te houden en vaste kleuren te kiezen.
Met beelden/foto´s versterk je wat je wil uitstralen. Je kunt kiezen voor fotografie of illustraties, maar ook een combinatie hiervan is heel goed mogelijk. Zorg er wel voor dat het beeld samen met de vorm en kleur een verhaal vormen.
Als je op een of meerdere vragen ´nee´ of ´misschien´ hebt geantwoord is het misschien wel tijd voor een nieuwe look.
Wil je een nieuw logo laten maken of wil je meer weten over hoe je jou huisstijl beter kunt inzetten?
In het handboek geven we je 5 dikke tips over zakelijk social media beheer. Lees hem snel door en begin vandaag nog met het professionaliseren van jouw social media kanalen.