Waarom kies je een bepaald merk?

Elke dag maken we gebruik van verschillende producten. Soms bewust gekozen maar ook vaak onbewust in een vast, traditioneel gebruik. Veel consumenten geloven dan ook in de ‘merken’ die ze kiezen, van dagelijkse producten tot complete supermarktketens.

We hebben vertrouwen in ons buikgevoel en wanneer we tevreden zijn blijven we doorgaans trouw aan deze keuze. Herkenbaarheid is dan dus ook belangrijk, consumenten kiezen voor herkenbare logo’s. Ze spreken ons aan en geven een vertrouwd gevoel. Veel onderzoek is al naar dit gedrag gedaan, maar de echte ‘verklaring’ waar dit ‘gevoel’ vandaan komt ontbreekt nog steeds.

Kleur

Welke kleur kies je dan voor je campagne of je volledige huisstijl? Is dit gewoon een keuze omdat de grafisch vormgever het mooi vindt of zit er meer achter? Je wilt er immers alles aan doen om jouw (potentiële) klanten dat vertrouwde gevoel te geven bij jouw merk. 

Zou het zelfs wetenschappelijk bepaald kunnen worden?

Wat kan kleur voor je doen?

Kleur kan je helpen in je doelstellingen. Dat klinkt plat en simpel, maar er zit meer achter dan je denkt. Overal om je heen zie je kleuren. En al die kleuren spelen een belangrijke rol in het maken van keuzes. Kleuren beïnvloeden je emoties en je humeur – of zelfs je gedrag. In jouw campagne of verkoopstrategie kan je dus goed gebruik maken van deze associaties met kleuren.

De kunst zal zijn of de uitgekozen kleur de juiste snaar raakt bij je doelgroep voor jouw merk. Groeit met de juiste combinatie van kleur het verkoopvolume van een product?

Kleur zit in onze cultuur

Sinds jaar en dag zijn mensen al met kleur bezig. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar ons taalgebruik. Waarom ‘lopen we een blauwtje, ‘halen we een witvoetje’, of willen we de ‘zwarte bladzijdes in onze geschiedenis’ vergeten?

PEP ❤️ Geel 

Waarom heeft PEP dan de kleur geel in haar logo en huisstijl? Eigenlijk heel simpel, het zit al in de naam, PEP. Passie en Plezier is de betekenis van onze naam en zijn tevens de kernbegrippen en -woorden bij PEP.

Geel is volgens de (bewezen) theorie de  kleur van de zon, de kleur van het licht en heeft vooral veel positieve connotaties. In de psychologie van kleur staat het voor geluk, vrolijkheid en creativiteit van de geest. Het symboliseert ook Plezier, optimisme en vriendschap (betrokkenheid). Ook wordt het geassocieerd met opwinding. Geel kan en mag je dus gebruiken wanneer je positiviteit en plezier wilt uitstralen. Daarom houden we bij PEP onze eigen gele kleur nog bij ons!

Wij geven je kleur

Voor jouw bedrijf ook een verfrissende oefening doen om actueel of succesvol in je verkoopstrategie, campagne of social media activiteiten te zijn? Neem contact op met PEP, dan kijken we exact wat en op welke wijze jij wil groeien zodat we een op maat gemaakte, kleurrijke, campagne voor je opstellen. Uiteraard on- en offline.

Gratis handboek om
jouw socials te verbeteren

  • Bepaal en bereik jouw doelgroep
  • Do's & Don'ts voor leuke en afwisselende content
  • Meer actieve fans op je kanalen
  • Tijd besparen door efficiënter te werken
Heb je ons gratis handboek 'Starten met je Socials' al gezien?

In het handboek geven we je 5 dikke tips over zakelijk social media beheer. Lees hem snel door en begin vandaag nog met het professionaliseren van jouw social media kanalen.

Download het handboek nu