FUCKING CLICHÉ 

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een waarheid als een koe. En inmiddels zo’n cliché uitspraak dat we vaak snel denken: ‘yep. Klopt. Doen we.’ Toch wil ik stilstaan bij dit cliché vanwege de waarde die het heeft voor de presentatie van jouw product of dienst.

 

 

HOE ONS BREIN WERKT

Onze hersenen zijn geprogrammeerd op beeldverwerking. Natuurlijk leerden we woorden gebruiken en lezen. Maar toen we nog in ons berenvelletje op deze aardbol rondliepen, moesten we het doen met wat we zagen. En dus zijn onze hersenen erop ingesteld beelden te lezen. We kunnen veel meer beelden dan woorden verwerken voordat onze aandacht afdwaalt. We begrijpen sneller wat een beeld zegt dan tekst dat doet en de boodschap blijft dan ook nog eens langer hangen.

 

MOBIEL SURFEN

80% van het internet werd vorig jaar mobiel gebruikt. Een klein scherm is dus alles wat je hebt als het over jouw online presentatie gaat. Ik weet niet hoe jij het ervaart; lezen op een klein scherm vind ik een noodzakelijk kwaad. Op zoek naar informatie online, word ik sneller verleid door een foto of video dan door een lap tekst. Zeker als het gaat om een product. Zorg daarom voor een aantrekkelijk beeld dat de surfer verleid jouw boodschap aandacht te geven.

 

VLEES IN DE KUIP

Waar je in traditionele markten een heel speelveld hebt om aan je klant te laten zien wat voor vlees hij of zij in de kuip heeft, online is dat speelveld heel anders. Om online het juiste gevoel bij jouw (potentiële) klant op te roepen, is een duidelijk verhaal onmisbaar. Laat vooral zien wat je bedoelt. Een beeld zegt ten slotte meer dan 1000 woorden.

 

HET PERFECTE PLAATJE

Zorg daarom altijd voor beeld bij je tekst. Gebruik interessante foto’s – dit zijn foto’s die jouw verhaal vertellen. Gebruik niet te veel stockfoto’s. Stockbeeld kan erg handig zijn maar de beelden zeggen weinig over jou, jouw product of dienst. En zorg dat je heel duidelijk hebt wat jij wilt laten zien (weet dus wat jouw klant wil zien!).

 

 

DIY

Je hebt geen fotograaf nodig om foto’s aan jouw verhaal toe te voegen. Wanneer je er voldoende tijd en aandacht aan besteed, is het prima zelf te doen. Maar besteed jij je tijd liever aan andere zaken of wil je professionele kwaliteit? Dan sta ik graag voor je klaar!

Samen met mijn geweldige collega’s wanneer je besluit dat jouw hele (online) presentatie best een oppepper mag hebben…

Comments

comments