Van bierbuik tot sixpack

Je kent ze wel, de goede voornemens. De kerstperiode is net geweest, je kon de oliebollen weer niet laten staan en het bier dronk al helemaal weg als water. Wat is er dan voor de hand liggender dan een abonnementje op de sportschool? Want dit jaar gaat het je natuurlijk wél lukken! Jij wordt de gelukkige eigenaar van een sixpack! De praktijk leert dat slechts 17% (!) daadwerkelijk succesvol is in het waarmaken van de goede voornemens. Het overige deel haakt helaas te snel af omdat het resultaat op korte termijn uitblijft. Mogelijk door het gebrek aan (korte) termijndoelen.

Waar blijft mijn resultaat?

Nu hoor ik je hardop denken; leuk verhaal, maar wat heeft dit met PEP, en in het bijzonder met jou, te maken? Opvallend genoeg ontzettend veel. Wanneer ik mezelf binnen PEP bezighoud met adverteren op onder andere Google, loop ik vaak tegen vergelijkbare problemen aan. Wanneer het resultaat niet direct zichtbaar is of het doel niet duidelijk op papier is gezet ontstaan er vragen. Is adverteren voor mij wel succesvol? Moet ik hier wel tijd (en geld) in blijven investeren? Wanneer zie ik ‘eindelijk’ resultaat?

Net als bij het bezoeken van de sportschool is het onrealistisch om binnen enkele weken resultaat te verwachten bij Google Ads. Het is noodzakelijk om tijd te investeren. Je hebt je sixpack (lees: online succes) namelijk verstopt onder een prachtige wintervacht. De sleutel tot succes zit in het hebben van een kritische blik én blijven verbeteren. Dit geeft je de kans om jezelf en jouw advertentiecampagne door te ontwikkelen. Maar hoe doe je dat binnen Google Ads? Hier 3 tips om je direct op weg te helpen:

Kijk kritisch naar je advertentietekst 

Google beoordeelt je advertentie grofweg op drie gebieden; verwachte CTR (click through rate), advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina. Gratis feedback vanuit Google dus. De uiteindelijke beoordeling wordt je kwaliteitsscore genoemd, wat van invloed is op je zichtbaarheid en kosten-per-klik.

  1. Optimaliseer je advertentietekst, hierdoor verbeter je je (verwachte) CTR. Hoe hoger je doorklikratio, hoe relevanter Google je advertentie vindt.
  2. Advertentierelevantie is het onderdeel waar je als adverteerder de meeste invloed op hebt. Je advertentie moet overeenkomen met de gebruikte zoektermen. Zorg er dus voor dat je zoekwoord terugkomt in je beschrijvingsregels. Dit zorgt er daarnaast voor dat het gebruikte zoekwoord dikgedrukt zichtbaar wordt in je advertentietekst. Valt op hè?
  3. Ten slotte de ervaring op de bestemmingspagina. Zorg ervoor dat je landingspagina aansluit bij je advertenties, waardoor je bounce rate wordt geminimaliseerd. Daarnaast niet onbelangrijk; zorg voor een snelle website en voorkom dus (te) grote afbeeldingen.

Zie je alsnog een lage kwaliteitsscore bij één of meerdere advertenties? Geen enkel probleem! Ga ermee aan de slag, blijf verbeteren en zorg dat je advertentie en website zo relevant mogelijk worden.

Gebruik uitsluitingswoorden 

Uitsluitingswoorden zijn waarschijnlijk vanzelfsprekend, maar de praktijk leert dat het gebruik hiervan wordt onderschat. Je kunt uitsluitingswoorden op verschillende manieren inzetten. Zo kan dit op advertentie- en campagneniveau, wat je verschillende mogelijkheden geeft. Er zijn twee eenvoudige manieren om uitsluitingswoorden in te zetten:

  1. Stel je voor, je verkoopt nieuwe broeken. Het is in dit geval natuurlijk belangrijk dat de online winkelbezoeker geïnteresseerd is in een nieuwe broek. Daarom wil je natuurlijk niet worden gevonden op “tweedehands korte broek kopen”. Voeg hierom “tweedehands” toe als uitsluitingswoord. Dit bespaart je onnodige klikken, waardoor je geen onnodige kosten maakt. Google Ads biedt je de kans om te zien op welke woorden je wordt gevonden. Hierdoor kun je tijdens je campagne nog een hoop finetunen!
  2. Mogelijk adverteer je zowel brede als exacte zoekwoorden. Zorg ervoor dat het exacte zoekwoord wordt uitgesloten in brede campagnes. Dit voorkomt concurrentie met jezelf, waardoor je budget efficiënter wordt besteed.

Gebruik bodaanpassingen

Converteert je advertentie wel op computers, maar niet op mobiele telefoons? Wellicht heeft dit te maken met de (beperkte) functionaliteit op mobiele apparaten. Doe je voordeel met deze informatie. Je kunt er in dit geval voor kiezen om een bodaanpassing in te stellen van -75% voor mobiele apparaten.

Yes we can!

Blijf jezelf uitdagen en blijf op zoek naar verbeteringen in je campagne. Alleen op deze manier krijg jij uiteindelijk je Google Ads sixpack. Loop je bij je campagne tegen uitdagingen aan, waardoor het toch bij een bierbuik blijft? Neem dan vooral eens contact op met PEP, ik kijk graag met je mee!

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken