Persona’s, wat zijn dat en waar heb ik het voor nodig?

In de laatste blog van Sophie legde zij uit waarom je in godsnaam een video zou moeten laten maken voor je bedrijf of product. Maar naast de aantoonbaar positieve effecten van de inzet van video of animatie is het uiteraard ook wel handig als je weet voor wie je dit dan gaat inzetten. Wie is je (online) doelgroep en waar bevindt deze doelgroep zich binnen de online omgeving. Een persona is een archetype van die doelgroep, oftewel, de typische afnemer of gebruiker van jouw product. Persona’s zijn dan ook de leidraad voor optimalisatie van je verkopen.

Een persona is dus een fictief karakter, dat staat voor een ‘echte’ klant. Een persona spreekt tot de verbeelding, leidt tot herkenning en biedt houvast bij marketingbeslissingen.

Op wie richt jij je pijlen?

Elke dag maken we bij PEP creatieve content voor een breed scala aan opdrachtgevers actief in diverse marktsegmenten. Vaak zien we bij aanvang van de opdracht in de eerste vraagstelling de opmerking staan; “doelgroep; iedereen in Nederland” of “iedereen met een balkon”. Een direct kenmerk dat er in aanvang niet goed is nagedacht over het zogenaamde doelgroep profiel. Dat is echter wel een essentiële stap die genomen moet worden om te komen tot een goede (doordachte) online- en contentstrategie. Als de zogenaamde persona duidelijk is kunnen we namelijk ook content ‘targetten’ en de juiste tone of voice vaststellen.

Wat bereik je er mee?

Neem bijvoorbeeld het merk Forever&Ever®, hier wordt gewerkt met drie persona’s. De eerste persona richt zich op jongeren tussen de 21 en 35 jaar, woonachtig in een appartement of stadswoning met een balkon of zeer kleine tuin. Deze doelgroep is dagelijks online, dus daarom is het bereiken van deze persona (oftewel doelgroep) prima te doen via onlinecampagnes.

Door zogenaamde ‘social research’ kun je exact achterhalen wie je doelgroep is. En wat ze online doet. Waar zit de behoefte? En welke communicatiemiddelen zouden effectief en relevant kunnen zijn. Door de creatie van je persona(‘s) kun je online effectief de interactie aangaan met je geselecteerde doelgroep. Geef je doelgroep (lees: persona) gewoon een naam, voeg een gezicht toe en stel de juiste kenmerken vast. Conversie verhogen en meer resultaat uit je campagnes halen, dat is wat je kan bereiken door vooraf de juiste persona vast te stellen.

Let’s do it!

Het creëren van persona’s moet dus de basis vormen van je (communicatie)strategie. Het is leuk om te doen, maar ook zeer belangrijk. PEP gaat je hier mee helpen. Speciaal voor jou hebben we online het stappenplan om te komen tot een zogenaamde persona opgebouwd.

Met de PEP Persona Maker creëer je ‘echte’ mensen. Gebruikers van jouw product of dienst. In 7 eenvoudige stappen is jouw persona klaar. Zo helpt PEP je om je online marketing én sales effectiever te laten werken. Wil je verdere ondersteuning om te komen tot een effectieve campagne met een goed (eind)resultaat in conversie en verkoop? De koffie staat altijd klaar in onze creatieve studio in de Piushaven!

Check; https://pepbc.nl/persona-maker/

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken