BOODSCHAP!

Dankzij onze zintuigen worden we dagelijks, non-stop, geprikkeld door de miljoenen impulsen om ons heen. We zijn continue bezig met het verwerken van de informatie die op ons afgevuurd wordt en tegelijkertijd zenden we zélf ook van alles de wereld in.

We willen begrijpen, maar vooral ook begrepen worden. Als bedrijf wil je dat ook en wil je de taal spreken van jouw doelgroep. Om dat doel te bereiken, is het belangrijk om gebruik te maken van juiste communicatie. Oké, maar hoe dan?

Ga opzoek naar de juiste vorm 

Stel hè… het is Valentijnsdag en je krijgt opeens een briefje in je postvak van een collega met daarop geschreven:
 
‘Ik vind jou stiekem heel erg leuk.’
 
Bij het lezen van het bovenste briefje zal je waarschijnlijk met een flinke dosis rillingen op je rug zo snel mogelijk maken dat je daar wegkomt. Gek, want je collega bedoelde het nog zó goed? Hoe kan het dat het onderste briefje van je collega dan wél de juiste taal spreekt, zoals hij of zij het (waarschijnlijk) bedoelde?
Nu is dit natuurlijk een overdreven voorbeeld, maar het heeft er mee te maken dat, naast de inhoud, ook de vorm van de boodschap belangrijk is. Het medium.
 

Zender – Ontvanger – Boodschap

Heb je daar een voorbeeldje van? Zeker. In de afbeelding hiernaast zie je het communicatiemodel met de zender, de ontvanger en de boodschap. De zender, in dit geval jouw collega, zendt jou een boodschap in de hoop dat jij, de ontvanger, het gaat begrijpen.

De boodschap ‘Ik vind jou stiekem heel erg leuk’ is in dit geval verpakt in het medium ‘een papieren briefje met roodgekleurd handschrift in jouw postvakje’. Klinkt op zich als een best heldere communicatie, niet? Maar dan… de ruis. In het geval van het bovenste briefje zou de ruis kunnen zijn dat jouw collega gewoon niet zo’n heel erg gezellig handschrift heeft, waardoor de boodschap dus onbedoeld vervormd wordt.  Je weet het niet en je kunt het vaak ook niet voorspellen. Er zal altijd ruis zijn en daarom is het belangrijk dat de zender zo goed mogelijk de taal van de ontvanger spreekt en andersom.

De feedback van de ontvanger zal laten blijken of de boodschap van de zender juist is aangekomen. Als de ontvanger dus gillend wegrent, is er dus onduidelijkheid, te veel ruis, omdat beide partijen elkaar niet begrijpen. De feedback van je ontvanger is daarom ook van belang, het is bevestiging.

Ontwijk die ruis

Dit communicatiemodel is dus belangrijk om mee te nemen in je ontwerpproces. Welke boodschap je wil je overbrengen en wat wil je daarmee bereiken? Waar en aan wie? Welke vorm past daarbij en met welk medium ga je dit overbrengen? Leer wie jouw ontvanger is, bijvoorbeeld door persona’s te creëeren. Waan je in hun belevingswereld.

Een voorbeeld van goede communicatie is bijvoorbeeld de felgele borden op Schiphol waar gebruik wordt gemaakt van duidelijke iconen. Reizigers hebben vaak haast en moeten zich snel wegwijs maken op een grote luchthaven. Door duidelijk gepositioneerde en herkenbare iconen te gebruiken omzeil je dus deze ruis.

Maar…

 
…Probeer ook een beetje te spelen met je ontwerp. Soms kan ruis ook tactisch ingezet worden om een boodschap goed over te brengen. Door juist expres die opvallende typfout te maken of een vloekende kleur te gebruiken kan een boodschap soms nóg beter aankomen bij de ontvanger.
 
Bij PEP coderen we de boodschappen van onze klant middels video, animatie vormgeving en web. Mocht je er dus niet helemaal uitkomen, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je namelijk graag!
 
 
 of 
 

Zorg dat je website
voor jou gaat werken

  • Identificeer wat de doelen en uitgangspunten van jouw website zijn
  • Verhoog in slechts 10 minuten de waarde van je website
  • Minder copywrite kosten
  • Gebruik blogs om je bedrijf online (beter) vindbaar te maken